Cairns, the reef and Daintree

26 september 2013 - Cairns, Australië

Sorry I am going to write this one in dutch. So much faster maybe google translate can help you guys with the dutch to english/swedish tanslating.

Ik ben nu net iets langer dan een week in Cairns en ik vind hier super. Lekker weer, elke dag zon wat wind vandaag meer dan de afgelopen dagen en temperatuur rond de 28 graden. I am living in a dream. Vorige week had ik een trip geboekt voor de vrijdag na de daintree. Het regenwoud. 's ochtends al vroeg op gehaald en met een busje na Port Douglas gebracht. Daar wachte een nieuwe b6s die ons de gehele dag zou vervoeren. Heel veel info gekregen van de guide hoe ze aan de namen kwamen en wie het gebied had ontdekt. Eigenlijk de nederlanders maar die hadden het gebied niet geclaimed want vroeger heette een gedeelte van Australie New Holland. De engelse claimde wel het land. Veel van de geschiedenis rond dit gebeurde bij Daintree.

Na de rivier de Daintree over zijn gestoken was de eerste stop op de berg voor een uitkijkpunt over het regenwoud, de coraal zee en de monding van de Daintree rivier. Na dit alles te hebben mogen zien op na stop 2 een tocht over een rivier op zoek naar crocs. En zomaaar was het wildlife aan mijn zijde 3 grote crocs gezien. Daarnaast een super mooi uitzicht. Terug bij het busje richting cape tribulation, daar komt het reef bijna tegen land aan en daardoor is deze plaats zeer mooi en bekend. Twee natuur wonderen zo dicht naast elkaar. Na dit te mogen hebben gezien ook dven gevoeld hoe warm eigenlijk het water van de coraalzee wel niet is, is zeker 25 graden warm op dit moment, lunche time. Een heerlijke lunch gehad midden in het regenwoud. Even met een kano gevaren en schildpaden gezien. Ijsje na was ook niet verkeerd. Als laatste stop hadden we een wandeling door het regenwoud met uitleg over verschillende boomsoorten en het er aan toe gaat. Morgen ga ik weer het regenwoud in maar dan na Kuranda. Daar komen vast ook foto's van online en later een verslag.

Zaterdag en zondag niet echt weekend voor mij. Want dat waren de teorie dagen van de padi cursus. Gelukkig niet alleen maar terorie ook alles oefenen in het zwembad. Ookal had ik eerder gedoken toch is het vreemd om onder water te ademen. Van de opdrachten vond ik die met mijn gewichtriem, 7.5 kg, om af en weer terug om te doen in het water zeer öastig. Maar het ergst was wel die met het masker. Toen ik eindelijk op het idea was gekomen om eens te kijken of ik mijn ogen onderwater open kom hebben met mijn lenzen en dit lukte werd het beter. Er waren 10 mensen om deze dagente volgen en ik kreeg Sarah als mijn buddy. Met haar en Cedric en Brent hadden wij Jack als instructor in het water, hij was ok onze instructor voor de teorie. De andere 6 hadden Dani als instructor en waren in het andere zwembad. Jamer genoeg zou Sarahniet mee op de boot, ze moest werken. Zondagmiddag examen, blijft niet leuk om zoiets te moeten doen, maar ging goed. Mocht door de boot op.

Maandag vroeg uitchecken en richting duikshop, waar ik de dag eerder al mijn softgear had gekocht. Daar inchecken en vanaf daar richtinh boot. Always happy holiday want dit was vroeg en de op volgende ochtende zou het ook vroeg zijn. Na de eerste briefing over hoe deboot wekte onze eerste duik briefing gehad. Onze spullen fixen zodat we het water in konden als de boot aan zou komen bij het reef, buiten reef. Daarna tijd om lekker in de zon te liggen wat te praten relaxing met andere woorden. Toen we er waren bikini aan, wetsuit en het andere duik gear. Hoppa het water in. Zo blij als een vis en gelijk werd alles beter. Niks is beter dan vrij onder water te zijn. Maandag hadden wij 2 duiken en toen de andere hun 3de duik maakte snorkelen. Avondduik mochten we zeker niet doen maar wel vanaf het deck gekeken hoe en wat. Wij zouden die duik dinsdag gaan doen. Op zo'n trip is het duiken, eten en slapen. En de tijd vliegt voorbij. Volgende ochtend vroeg er uit voor de 2 resterende duiken voor de PADI. Toen kregen we een keuze. Om een adventure te krijgen waren 3 duiken plus wat extra teorie nodig, dat was mogelijk. Wik en wegen, praten met elkaar en ja hoor Ingeborg besloot om ook die duiken te maken. Maar voordat we daar mee zouden beginnen een eerste solo duik. Samen met Brent en Cedric als buddys, zo super gaaf. Dansen voor maar zeker na het duiken op het achterdek.

De volgende cursus bekende dat we een diepduik, avondduik en een fotoduin zouden maken. Avondduik was de eerste en net voordat we het water in gingen kwamen er haaien. O my god dan heb je het even niet. Zeker als je weet dat Jack, instructor, super veel met haaien duikt en ze prachtig vind om inde buurt te hebben. Met de briefing van deze duik, idereen van de PADI groep, was het lachen en nervous zijn. Viel mee, als ik maar in het water ben. Zag eigenlijk ook meer tegen het in het totaal donker zwemmen op, maar ook dat ging prima. Alles went snel. Terug onder de boot 3min wachten en daar waren ze, 2 haaien rond ond maar ze komen niet snel onder de boot. Ik heb er wel overgedroomd die nacht. 3 dag beginnen met de diepe duik op na 28 m. Ging prima, ben zo ie zo niet goed in 8 op mijn vingers, waren we al achter in de solo duik. Gelukkig had ik het getal 15-8 dus 7. Er is geen rood daar beneden wel vissen. Op deze laatste 3 duiken had ik weer nieuwe buddys. Ik ben de gene geweesd met de meeste verschillende buddys. No problem. Op deze duiken had ik Sebastian en Steven. Steven de best buddy ever want jamer genoeg ging het op de fotoduik mis. We waren onderwater en we hadden een haai gespot al toen we in het water stapte. Daar zouden we na toen, geen probleem maar toen hij wegzwom en wij de andere kant op gingen begon er iets te bubbelen en behoorlijk wat geluid. Geen paniek kijk om me heen want dacht dat het van iemand anders zijj tank kwam maar geluid werd steeds luider. Voor dat ik het wist was Steven bij mij en kreeg ik zijn extra reg. en rechterhand zo als we het hadden geleerd en omhoog. DT deden we iets te snel maar ook geen probleem voor ons toen mijn bcd opblazrn. Gelukkig waren we dicht bij de boot, daarna toe en kreeg gelijk een nieuwe tank en we mochten verder. Gewoon onderwater foto's nemen en duiktijd was 27 min op het einde. Pas terug op de boot kwam ik er achter wat er verkerd was. Een lieding has een klein gaatje. Maar ik heb er geen probleem mee. Alles ging ook prima. Volgens mij heb ik die duik ook op video mee. Heb namelijk 1 duik via Steven, die filmde alle duiken jammer genieg niet genoeg plaats op mijn fotokaart om er meer op te hebben. Dus dat heb ik ookal meegemaakt en iedereen, meer dan de helft was nog aan boord toen het verkeerd ging, vraagt hoe het voelt en ging. Ik ben er nog steeds heel rustig onder. Laatste duik weer met zijn drieen en die was zelfs 46 min maar zeker niet heel erg diep max 10m maar veel rond 2m.

Terug in Cairns gisteren nog op stap geweesd met wat van de boot, super afsluiting. Nu hoop ik dat ik zaterdag nog 2 duiken kan maken. Zou super zijn want dan heb ik ook 11 duiken al. Maar goed morgen eerst seer richting regenwoud. Vandaag was een echte day off. Heb ook wat last van schomelingen na 3 dagen op het water. Weet ook niet wat ik er tegen kan doen, maar volgens de crew was dat normaal en kon ook wel eenpaar dagen duren. Ben beniweud zeker als je weet dat ik dus zaterdag op het water ben en maandag tot en met woensdag weer. Krijg nog zeebenen.